Yin yoga | AnnaMaria Springelkamp

“Yin yoga is een rustige, meditatieve vorm van yoga waarbij je langere tijd in een houding verblijft.  De Yin staat voor zelfzorg, stilte, kalmte en het vrouwelijke. Het is het complement van Yang, beweging, verandering en activiteit, het mannelijke aspect.  Yin en Yang symboliseren de dualiteit in de wereld in en om ons heen, zij kunnen niet zonder elkaar bestaan. Yin yoga nodigt je uit om een meer flexibele en open houding naar jezelf en het leven te ontwikkelen, zowel fysiek als gevoelsmatig. Yin yoga is geschikt voor iedereen: jong en oud, met een zeer stijf of juist super flexibel lichaam, zeer ervaren of onervaren in de yoga, en ook voor mensen met klachten van spieren en gewrichten is het buitengewoon heilzaam. Yin yoga richt zich met name op bindweefsel. Bindweefsel verbindt in bepaalde gelaagde patronen spiergroepen, gewrichten en organen met elkaar. Je bindweefsel wordt door Yin Yoga soepeler en op energieniveau worden blokkades opgeheven. Zo voel je je energieker en letterlijk en figuurlijk “beter in je vel”.


Speciale lessen dinsdagavond

AnnaMaria geeft op een aantal dinsdagavond een speciale les, bv  YIN 3.3 of Yoga Nidra. De lessen zijn van 20:30 - 22:00 uur.

Data van deze lessen: 15/1,  5/2,   26/2,    26/3,  16/4,   7/5 en  28/5. 


Yin yoga XL | Anita Schrader

Yin Yoga is op zijn eigen unieke manier een intense yogastijl waarin diepe ontspanning, mobiliteit & soepelheid van bindweefsel* samenkomen. Yin Yoga is een tegenhanger van ons hectische leven. *gewrichten, banden rondom de gewrichten (ligamenten), pezen en banden rondom de spieren (facie).


Ondanks dat deze yogastijl erg passief overkomt, kunnen de houdingen toch behoorlijk uitdagend zijn op zowel fysiek als mentaal vlak. Doordat we in onze Yang-gerichte westerse levensstijl voortdurend bezig zijn zowel met ons lichaam als in ons hoofd, is het moeilijk om stilte toe te laten. We leven veel in ons hoofd en staan vaak niet in contact met ons lichaam. Ons lichaam vertelt ons veel, maar we negeren het of we zijn niet in staat om te horen en te voelen wat ons lichaam ons te vertellen heeft. Yin Yoga kan ons helpen om beter om te gaan met onze hectische en drukke levens en weer in contact te komen met ons lijf. 


Yin yoga lessen

Je komt in een houding en zoekt een stretch op die goed voor jou voelt, maar niet zo intens dat het lastig wordt om de houding langdurig vast te houden.

•De zwaartekracht en de tijd zijn je belangrijkste hulpmiddelen.

•Houdingen worden minimaal 1-2 minuten aangehouden (dat is de tijd dat het bindweefsel nodig heeft om te reageren). Beweeg in deze houdingen zo min mogelijk.

•Gebruik geen spierkracht, houd je spieren zoveel mogelijk ontspannen.

•Laat je lichaam langzaam aan de houdingen wennen, forceer jezelf niet in een houding.

•Je wacht tot je lichaam na verloop van tijd je uitnodigt iets dieper de houding in te gaan.

•Maak de houdingen aangenaam voor jouw specifieke lichaam.

•Kom rustig in en uit de houding.

•Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen.


Het maakt niet uit hoe je eruit ziet in een houding, de focus ligt op het rekgebied, als je de stretch daar voelt dan is het goed.

Door gebruik te maken van props (hulpmiddelen zoals een bolster, meditatiekussen en/of blokken) ga je de houdingen langzaam aan.


Dat je lenig moet zijn voor Yin yoga is een fabel en je hoeft ook geen ervaring te hebben met enig soort van Yoga. Yin yoga is er voor IEDEREEN.



Kundalini yoga | Agnes Klinkert

Kundalini yoga wordt beschouwd als de meest krachtige vorm van yoga. Het is een work-out voor je lichaam, geest en ziel. Kundalini yoga werkt met dynamische lichaamsoefeningen, ademtechnieken, mantra's en meditaties. Een combinatie van fysiek pittig bezig zijn, mediteren en chanten. Docente Agnes Klinkert: “Eén van de cursisten beschreef de Kundalini yoga als een ‘spirituele poweryoga’, dat dekt de lading eigenlijk wel. Soms gaan de oefeningen lekker en soms ingewikkeld, net als in het echte leven!”.


Hatha yoga | Jeffrey Deelman

Bij Hatha Yoga zoeken we naar een evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Dynamische en verstilde houdingen wisselen elkaar af. Daarnaast bouwen we ruimte in voor ademhalingsoefeningen en meditatie. We verkennende de fysieke en mentale grenzen op een zachte manier en verruimen ze.  Je krijgt er een groter innerlijk bewustzijn en meer vitaliteit voor terug.

Deze lessen zijn geschikt als je houdt van een energie en speelsheid.


Hatha yoga | Saskia Valk

Vanuit de traditionele hatha yoga, ontwikkel je stapgewijs de zonnegroet, lichaamshoudingen en ademhalings- en onspanningstechnieken. De lichaamshoudingen, ook wel asanas genoemd,  zorgen ervoor dat we de werwelkolom in alle mogelijke manieren bewegen, dat spieren worden versterkt en balans wordt vergroot. We sluiten af met 10 minuten van volledige stilte en onbeweeglijkheid.

Dit zorgt voor diepe ontspanning van het lichaam zodat het alle voordelen van de sessie kan worden geïntegreerd en ervaren.


Critical Alignment yoga | Yvonne de Hoop

Critical Alignment is een goed onderbouwde methode om zowel negatieve voorkeurshoudingen en voorkeursbewegingen als negatieve gedachtepatronen, ontstaan door de opbouw van onder andere chronische stress, te leren doorbreken. Dit kan van grote waarde zijn bij het voorkomen en oplossen van allerlei lichamelijke en psychische klachten, bijvoorbeeld met het bewegingsapparaat, angsten en depressie. Het is ook behulpzaam bij het ontwikkelen van een lichte, beweeglijke en open lichaamshouding, en daarmee kan deze methode een grote positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van het leven en ouder worden.

Zowel tijdens de Critical Alignmentyoga als therapie lessen gebruiken we materialen om deze chronische spanning en stress in het lichaam los te laten.


Pranayama & meditatie | Hilde Siebesma

Om de (werk)dag/(werk)week te beginnen met frisse zin, energie en rust in het hoofd. Een les waarin de onderdelen van de yoga, pranyama en meditatie, uitgebreid aan bod komen. Omdat yogalessen vaak met name het beoefenen van houdingen betekenen en er in verhouding weinig tijd wordt besteed aan pranayama (ademtechnieken) en meditatie. En deze aspecten van de yoga juist zoveel meer verdieping geven in je yoga beoefening.

“In 2011 ronde ik de Yoga Academie Nederland te Amsterdam af en ik geef yogalessen sinds 2009. Onlangs volgde ik de 200 uur Teacher Trainings Course van Yoga Gita, verzorgd door de Indiase yogi Sri Vijay Gopala. Duizelig geworden van alle stromingen en stijlen op yogagebied vond ik bij Vijay waar ik mij helemaal thuis in voel: de traditionele yoga, puur, onbewerkt. Met duidelijke en begrijpelijk onderbouwing vanuit klassieke teksten zoals de Yoga Sutra’s van Patanjali. 

De les is geschikt voor iedereen.  Ook als je (nog) geen yoga beoefent.

Therapeutische yoga voor volwassenen en kinderen | Saskia Valk

De therapeutische methode van Sonia Sumar ondersteunt de fysieke en mentale ontwikkeling van ieder mens, helpt om het emotionele welzijn te herstellen en in balans te brengen, de geest te kalmeren en het zenuwstelsel en het lichaam te versterken.


Deze sessies vinden 1 op 1 plaats en kunnen in veel gevallen (deels) vergoed worden door de aanvullende zorgverzekering als natuurgeneeskundig consult (alternatieve geneeswijze).


Meer informatie

www.sadasiva.nl

info@sadasiva.nl

AnnaMaria

Agnes K

Saskia

Tineke

Jeffrey

Hilde

Yvonne

Anita